Fårfest i Kil

Igår tog jag Fårrden och åkte iväg till Kil för lite fårfest!
En mässa på temat får (utifall det inte framgick), sjukt rolig grej! Det var liksom, ALLT som hade med får att göra. Det stod några får utanför, det fanns några montrar som serverade fårkött i olika varianter, det fanns fårskinn, tovad ull, kardad ull, rå ull, vallhundsföreningar, stickade kläder, tovade kläder, böcker om får och jag tror ni fattar....

Mitt mål för denna resa var att köpa den lila Moods of colors-härvan på bilden, ett stycke färdig-att-spinna-ull, band och knappar till telemarkskoftan och tygpåsen som dök upp i mitt rekomenderat-flöde på instagram (eheh..).
Som ni ser, så lyckades jag med allt utom det som faktiskt behövdes (band och knappar alltså).

Mötte upp Ronja på plats och vi gjorde lite så som man brukar, tar ett varv först och känner in. Egentligen ville jag springa till Moods för att få nystanet som jag spanat in på instagram och som bara skulle med till Kil (eller vad vet jag, hon kanske färgar upp mer, men dumt att chansa), men jag tänkte att "är det meningen att jag ska ha det så finns det kvar när jag kommer".

- Iallafall,
Bland det första jag hittade var någon som sålde ChiaoGoo-stickor, köpte ett par akut på symässan förra året för att kunna sticka på bussen hem, tänk om jag vetat då att det är de bästa jäkla stickor jag någonsin köpt (har liksom inte varit lediga sen dess) och att de dessutom är nästintill omöjliga att få tag på i Sverige!? Seriöst, dom säljer bara snordyra kit med utbytbara tippar och det är liksom inte det jag är ute efter. MEN här fanns det någon som sålde precis den sort jag vill ha, så jag bestämde att jag skulle gå dit det sista jag gör om det finns pengar kvar (prioriteringar liksom!). Efter lunch gick vi dit igen, och Ronja hittade ett jättesnyggt garn, fick precis en snap på sjalen hon börjat sticka, magiskt! ♥
Det första jag köpte var faktiskt Moods, det hängde faktiskt ganska många härvor kvar när vi kom dit, övervägde nästan att köpa två, eller en + en grå eller svart till en sjal. Men! - budget - Får efterbeställa en härva när CSN kommer nästa gång, gråskalor är ju inte svåra att få tag på ;)
 
Sen kikade jag faktiskt på knappar men blev inte riktigt sams med någon av dom, då är jag mer förtjust i några jag hittade på internet. Men ska kika inne hos min garndealer i Örebro först också! Sedan sprang jag in i någon som sålde Kampes! Min Hitchhiker är stickad i Kampes (köpt på samma symässa som och stickad med ChiaoGoo-stickorna) och dom hade en underbar rosa nyans som verkligen ville bli en PussyHat, och så kommer det bli garn över som jag kan göra något med resterna från Hitchhikern med. :D

 
Sen var det detdär med ullen, vilken ull är bäst nybörjarull och vem ska jag köpa den av? Men det ordnade upp sig, vi hittade en dam med jättefina topsband (ullflätan alltså) Hon rekomenderade Corriedale-ull och hade den jättefina gul-gröna flätan, och dessutom björk-broschen. Kunde liksom inte låta bli, är visst lite björktokig...
Efter att jag köpt tygpåsen så köpte jag ett garnkit för att göra små påskägg för mina sista kontanter - dagen gick jämnt ut, perfekt!
 
Tog faktiskt med mig kameran till Kil, tänkte göra något fint inspirerande inlägg, men jag var så hög på ullångor att den bara låg i väskan hela dagen. Tog inte ens nån bild med mobilen.. Nästa gång kanske!
0 kommentarer