Dag 3 - Trondheim

Jag vet som inte hur jag ska börja med detta. Men jag är så sjukt besviken på Trondheim.
 
Igår när jag kom hit och såg solen gå ner över fjorden mellan träden och några gamla byggnader så tyckte jag att det var rätt charmigt även om det är en stor ful hamn där också. När jag gick ner till centrum imorse så tyckte jag att alla hus i backen var lika charmiga och söta som de på västkusten. Men det var typ det. Fina hus. Men efter ett tag har man liksom sett dem och när jag kom ner i centrum så var det FULLSMOCKAT med trafik, ologiska rödljus och arbetsplatser. Det kändes rörigt och inte alls särskilt vackert. Min bror brukar prata om hur man ska driva ut trafiken ur stadskärnor och jag har aldrig hållt med honom så mycket.

Det SKA inte finnas flera ton mördarmaskiner i centrum.
 
Jag kunde inte strosa i lugn och ro, för det var nästan mer bilar än folk. Jag kunde verkligen inte njuta av de fina husen nere vid vattnet för när jag väl hittade fram till dom var jag så besviken och arg att de inte var något särskilt (och här hittade jag ALLA turister istället). Ser precis ut som alla hundratals bilder alla postat på instagram. Nidarosdomen var absolut inget särskilt den heller. Framsidan ÄR häftig. Men resten av kyrkan? Meh.
När jag satt utanför Nidarosdomen och funderade på om jag kunde sluta vara så jäkla negativ så kom ett demonstationståg för klimatet och jag kände SÅ MYCKET: Börja med att förbjuda trafik inne i stan.
 
 
 
Jag är så sjukt besviken och underväldigad. Jag gick "hem" och stickade på min strumpa istället.
Missförstå mig rätt nu. Egentligen är Tronheim jäkligt fint, jag gillar läget och det har sin charm, åker gärna tillbaka. Men jag hade väntat mig mer. Mer picture perfect - old town - pittoreskt, inte trafik på steroider med lite söta hus på sidan.
 
Jag skippade kameran imorse eftersom Yr hotade med regn, och det var rätt skönt att slippa släpa på den i onödan. Ser fram emot Stickfestival imorgon, sen på Söndag flyr jag ut i naturen igen.
 
 
Spaning för den som vill läsa mer:
Det känns som en typisk norsk grej, med bilar överallt. Vet inte om det kommer ifrån att de har tillgång till olja, och bor på udda ställen. Men det känns som att det inte finns NÅGOT ställe i Norge där du inte får ta bilen? Jag har varit på småorter i Norge där det i en trång bakgata kommer fyra svarta BMW i full fräs och de gör inte ens något olagligt.. Det sitter i princip en huvdledsskylt fast gatan bara är två meter bred och lagd med gatsten. (lätt överdrift) Varenda liten stad jag varit i ÄR det bilar överallt. (Har föresten aldrig sett en norsk "skitbil" min FÅRd ser ju uråldrig och fallfärdig ut bland alla norska vrålåk. Finns det NÅGON bil i Norge som är äldre än tio år? Ska kanske ta en promenad ikväll och spana)
 
0 kommentarer