Målen del II.

Nu sitter jag eventuellt kvar på planet, eventuellt på Charles de Gaulle. Hursomhaver, hur gick det nu med mina mål? 

Målen med franskaresan:
° Kunna föra en dialog på franska
° Se och förstå den franska miljön och kulturen
° Besöka en vingård
° Få vänner att prata franska med
° Äta sniglar
° Uppleva annan fransk mat, efterrätter och sådant
° Upptäcka meeeer fransk musik, gärna gå på konsert med lokala artister.
° Ta måååånga vackra bilder.
 
Nummer ett, föra en dialog på franska. Jomen, det är nog relativt, jag kunde prata med mina klasskamrater, får ibland fylla på vokabulären med engelska, men i övrigt är det faktiskt helt okej att föra en dialog så länge motparten har tålamod och pratar långsamt. 
 
Kulturen, ja, alltså... Jag har käkat croissanter, säkert mer än vad en genomsnittsfransos gör. Jag har säkert gått upp några kilo på grund av just detta. Familjen åt mest vegetariskt eller paj, kändes varken franskt eller ofranskt. så vet inte hur det har gått med matbiten och kulturbiten egentligen, men har upplevt en hel del kulturskillnader denna vecka med en klasskompis från Laos. 
 
Inte heller har jag besökt en vingård eller ätit sniglar, men faktiskt, så bryr jag mig inte så mycket om det, det kommer sinom tid. 
 
Vänner har jag fått, väldigt fina och glada vänner och jag är glad för varenda en och kommer anstränga mig att hålla en fin fransk kontakt med så många som möjligt! 

Fransk musik då? Jodå, har utforskat mycket på spotify, har inte tagit mig iväg på någon konsert dock. Tyvär. Men jag har haft desto roligare på quizkvällarna på Robin Hood. :) 

Och så var det dethär med bilderna... Haha. Jag har iallafall fått fina bilder, även om jag kanske inte riktigt tagit så många och precis de jag tänkt :P 
 
Så, jag har väl egentligen inte uppnått ens hälften av målen. Men inte sjutton är jag missnöjd för det! 
Jag har fått en sån fantastisk upplevelse! Jag har träffat fina vänner, jag har pratat franska och upplevt ett annat slags liv. Jag har druckit såååå många smoothies och ätit ännu fler croissanter. Jag har övat på tålamod med värdbarnet och jag har sluppit laga mat. Jag har fått mer förståelse om vem jag är och jag ångrar varken något jag gjorde eller inte gjorde. Denna resa var perfekt, precis så som den blev och var, varför skulle jag vilja ändra något? 

 Bilden är tagen av Elin
0 kommentarer