Preikestolen! (bildbomb)

Jajjamän! I torsdags bockade vi av en punkt på min onedskrivna bucketlist. Preikestolen! Grundstenen i resan. Dagen började med att jag hade sovit förlite och fördåligt och mådde illa, inte blev det bättre av frukosten och på färjan till Tau så blev jag nog sjösjuk för första gången i mitt liv. Men när vi kommit av bussen vid själva Preikestolen så var illamåendet som bortblåst och vi började vandringen uppåt....

Härnedan skymtade vi fjorden för första gången. Det var så himlahimla varmt även om vinden frälste oss med svalkande pustar. Så att se fjorden därborta var så ofantligt skönt, vi såg ljuset i tunneln! 
Men först: Svalka sig! Alltså sista bilden här är verkligen äkta lycka, en utav de bästa stunderna på hela dagen var att få döpa sig i dendär pölen. ♥

Här kände vi att upploppet var nära. Det var fortfarande en bit kvar, men de värsta känslorna från uppgången hade lagt sig, vi var svalkade och superpeppade! 
Här är upploppet på riktigt, SÅ NÄRA NU! 
MEN TITTA! Däääääär är den! 

Obligatoriska semesterbilden på fossingarna! Fikapaus med mackor som nästan blåste bort. För justja, det blåste. MYCKET! 
Sakta men säkert samlade jag mod till mig att krypa fram till kanten och kika ner, hittade ett ställe där det fanns en liten stenhylla under (alltså liten, inte så den hade räddat mig i ett fall), som gjorde att jag kände mig säker att glimta ner på marken och fjorden under. 
Alltså lyckoruset, fascinationen, rädslan och varenda jävla känsla i kroppen bara bubblade ur. Det är pure happiness ni ser på bilden! ♥
Stenhyllan: 
Men det blåste somsagt så otrooooligt mycket, sanden riktigt piskade i ansiktet, så efter en stund tog vi vårt pick och pack och vandrade ner igen. Självklart stannade vi till och fyllde på huvudet med kallvatten. 
På vägen ner fyllde vi också på vattenflaskorna med kallvatten från en liten bäck. Fick hjälp av två glada spanska gubbar som gjorde detsamma. Och att byta ut det fesljumna, snart kokande vattnet, mot kallaste, renaste, underbaraste vattnet var en välsignelse det med. Men trots trötta ben och värmeslag skuttade vi ner för berget och inväntade bussen hem där vi tog en siesta på hotellet. Imorse hade vi båda en skaplig träningsvärk, och det har varit OTROLIGT skönt att bara köra bil idag. Nu har vi landat hos Anna i Oslo och efter helgen när jag kommit hem, ska ni få läsa om dagens resa. 
0 kommentarer