Bucketlist del 1 - Vad jag gjort

Jag hade syrran på besök i helgen, vi tittade på film medan hon lärde mig att virka magiska cirklar och stolpar, vi åt ute med vänner och fönstershoppade på Marieberg. Under ett tillfälle när vi tittade på Bones så kom vi in på bucketlists (engelskt ord får engelsk böj). Jag har haft lite idéer om vad jag vill ha avklarat, har försökt skriva ner en lista ett par gånger. Men då skriver man oftast bara ner det man inte har gjort, och så blir man opepp för det är så mycket man ska bocka av. Så jag tänkte att jag skriver ner ca 10 saker jag gjort hittills först. Sådant som skulle stått med om jag skrivit en lista tidigare, eller helt enkelt sådant som stod på listan utan att jag visste om det. Sen skriver jag ner 10-20 saker till som jag vill göra. Sen kan man ju fylla på, livet är ju vad som händer medan en planerar, så en bucketlist blir väl aldrig färdig.

Men somsagt, vi börjar med sakerna som jag har bockat av:

1. Bo utomlands
Jag "bodde" ju i Frankrike 2 månader. Kom fram till ganska snabbt att det var underbart, men var rätt nöjd med att det inte var längre. Kan bli annorlunda om en flyttar på obestämd framtid och slår sig ner några år. Men jag är nöjd med det jag åstadkommit på denna punkten. ;)
 
2. Lämna Fagersta
Vissa kanske inte ser detta som bucketlist-material, men för mig (och det är ju det viktigaste) så fanns det en period som jag inte trodde det var möjligt. Det är hur lätt som helst att byta stad när man bara sätter igång, men det såg så mörkt ut en tid så helt ärligt hade jag kunnat dö lycklig efter första natten i Örebro.
 
3. Preikestolen
HÄR snackar vi alltså lyckorus! Jag sa det till Anna efter att jag lutat mig över kanten, att det skulle fan inte göra någonting om jag blåste av eller trillade ner, det skulle vara värt det. Och som jag längtar tillbaka till dendär fåniga klippan! ♥
 
 
4. Trollstigen
Efter att ha slingrat sig genom norge på en himla massa serpentinvägar så var trollstigen lite av ett antiklimax, men man har väl ändå förstått att trollstigen är unik och sådär, och den stod faktiskt med på mentala listan, så avbockad blir den!

5. Geiranger med fjorden
Här är jag inte klar! För det första var "de syv søstrene" inte alls lika mäktigt som jag sett på bilder, antagligen på grund av hösten efter en varm sommar, så nån vår framöver planerar jag att åka tillbaka och hoppas på att fallet är mer aktivt. Och när jag ändå är där så ska jag klättra ut på dendär lilla spetsen som man också ser på bilder överallt ;)
 
 
6. Tatuering
Har bockat av två stycken, längtar efter några till, men det kommer när och om det kommer, men har framförallt en jag vill göra när jag nått målvikt ;)

 
7. Dreadlocks
Det var något jag längtade efter länge, och som jag trivdes så sjuuuukt bra i. Tyvärr blev det skitjobbigt när jag inte orkade ta hand om dom pga jobbet, och de blev för vildvuxna. Visst ska de se vilda ut, men det ska inte kännas jobbigt. En vacker dag hoppas jag på att kanske ha fina dreads i kanske två år till. Men vi får väl se hur det blir med det.

 
8. Skaffa hus!
Det här var en sån grej jag liksom inte visste hur otroligt mycket jag ville göra det. Men med facit i hand är det liksom allt jag velat. Ett gulligt hus, tillsammande med en fantastisk karl. En stor trädgård att påta i och ett ständigt justerande på detaljer. Framförallt nu i början när var sak ska hitta sin plats, så mysigt!

9. Bli kär
Jag vet liksom inte ens hur jag ska skriva om det, jag bara älskar min karl. ♥ Jag är kär och lycklig.
 
10. London
Jag har ju faktiskt gjort en turistvända till London 2008, inkluderande London eye, Tower bridge, Trafalgar square, The towern, Musikal (We will rock you), Tate modern och fish'n'chips. Men jag måste ju dit igen och shoppa och utforska mer. ;) Vi kom ju aldrig in till Madame Tussauds tillexempel. ;)
 
11. En lista på andra balla platser jag varit på:
- Har passerat Lapporten
- Var upp på Luossavaara/Laxberget och såg midnattssolen
- Esrange (Sveriges rymdstation)
- Har sett kebnekaise, känner inget behov av att bestiga toppen än, även om jag drömde om att bli bergsklättrare när jag var liten. Det kanske kommer, har ju nästan blivit friluftsmänniska nu ju.
- Döda fallet & Thailändska paviljongen - Himla udda ställe dendär paviljongen, bara det är en upplevelse (även om jag inte tyckte det då Mamma... ;) )
- Sen typ hela bohuslän, mitt andra hem ♥

Utanför Sverige:
- Lofoten, ut till Svolvær dock ganska trist väder så vi käkade bara pizza och gick i galleria.
- Eftersom jag bara har bilat i Norge så vet jag ju inte riktigt vad alla ställen heter, men några balla vattenfall och berg har man ju passerat, och så har man ju sett en stavkirke från utsidan iallafall.
 
- Drakgrottorna (?) på Mallorca var jag i för längesedan också. (99) Det var mest ballt eftersom vi läst om grottan i Barna Hedenhös.
- Sen seglade jag ju sommaren 2006, bara det var ju en upplevelse, men Stralsund (Tyskland) och Christiansø (Danmark) är två ställen som liksom fastnade lite extra, bara för att de var så fantastiskt vackra!

och det får mig att komma på två punkter till

12. Se stjärnhimlen
När jag seglade natt första gången, och klättrade upp på däck och såg stjärnhimlen utan ljusföroreningar för första gången i mitt liv. SÅ ÖVERVÄLDIGANDE! Hela min världsbild förändrades. Var jag än vände huvudet tycktes jag se ett stjärnfall (såg totalt 7 stycken på 4 timmar) och alltså näe, det var så magiskt att jag faktiskt inte ens har kunnat återkalla bilden igen trots att jag stirrade upp i ren fascination mest hela tiden. :(
 
13. Se Norrsken
Jag såg norrsken nu i Mars, hemma i Kumla, trots alla mina Norrlandsturer, hehe.. Lite lätt antiklimax där med, men det är ju himla ballt, och jag planerar att ta en längre resa norrut nån vinter och faktiskt jaga norrsken i lite mer exalterande miljöer än Närkesschlätta.

Puh! Nu har jag ägnat 2 timmar åt denhär listan, nu tar jag en lunchpaus, sedan ska jag skriva ner några saker jag vill göra och så tidsinställer jag det till imorgon. Tjoflöjt!
Bucketlist
0 kommentarer